تبلیغات
آموزش شنا - درباره شنـای موزون
 
یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 :: نویسنده : یاس جوان
شنای موزون Synchronized Swimming این ورزش که فقط مختص بانوان است نیازمند قدرت و در عین حال ظرافت بسیار بالائى است و تنها زمانى که با مهارت هاى بسیار مشکل دیگر همراه شود جذابتر و زیباتر خواهد بود.ممکن است که گاهى به این ورزش ژیمناستیک آبى نیز اطلاق شود. انواع مختلف شناى موزون: این ورزش از دو بخش تشکیل شده است: Routine و  Figures Routine: این بخش مى‌تواند به ۴ روش انجام شود.  Sold(انفرادی)، Duet (دو نفره)، Trio (سه نفره)، Team (تیمی) که مى‌تواند ۴ یا 8 نفره باشد. بخش Routine نیازمند توان تنفسی، قدرت، سرعت، پویائى و کمى استعداد ... ادامه مطلب ... شنای موزون
Synchronized Swimming
این ورزش که فقط مختص بانوان است نیازمند قدرت و در عین حال ظرافت بسیار بالائى است و تنها زمانى که با مهارت هاى بسیار مشکل دیگر همراه شود جذابتر و زیباتر خواهد بود.ممکن است که گاهى به این ورزش ژیمناستیک آبى نیز اطلاق شود.

انواع مختلف شناى موزون:
این ورزش از دو بخش تشکیل شده است: Routine و  Figures
Routine: این بخش مى‌تواند به ۴ روش انجام شود.  Sold(انفرادی)، Duet (دو نفره)، Trio (سه نفره)، Team (تیمی) که مى‌تواند ۴ یا 8 نفره باشد. بخش Routine نیازمند توان تنفسی، قدرت، سرعت، پویائى و کمى استعداد هنرى است.
Figures: این بخش که نیاز به کنترل خوبى داشته و فرد باید شکل و فرم صحیحى را به نمایش بگذارد.

تاریخچهٔ شناى موزون:
این ورزش در سال 1939 به‌عنوان یک ورزش در سطح دانشگاهی برگزار شد و در سال ۱۹۴۰ عمومیت بیشترى پیدا کرد و به خارج از محدودهٔ دانشگاهها راه یافت. در سال ۱۹۴۵ قوانین بین المللى در مورد رقابتهاى دو نفره (Duet) و تیمى (Team) توسط فینا شکل گرفت و در سال ۱۹۸۴ در رقابتهاى انفرادى (Sold) و دونفره (Duet) مدلهاى فراوانى کسب شد.
قضاوت و داورى در شناى موزون براساس داورى از نظر تکنیکى شامل تعادل (بالانس)، زمان‌بندی، انعطاف پذیرى و کنترل است.
داورى از نظر هنرى نیز بر پایهٔ میزان دشواری حرکت، مدت زمان زیر آب‌ ماندن، وزنى از بدن که بالاى سطح آب نگه داشته مى‌شود، میزان پیچیدگى الگوها و میزان وزین بودن و ظریف بودن حرکات استوار است.
هیئت داوران از 10داور متخصص و مجرب تشکیل شده است. امتیازبندى در این ورزش بسیار شبیه به حرکات اسکیت است و میزان اختلاف بین رتبهٔ اول و دوم مى‌تواند یک صدم امتیاز باشد.

واقعیتهایى در زمینهٔ شناى موزون:
فرد نباید با کف استخر تماس داشته باشد. راه رفتن، ایستادن و فشار دادن به کف استخر ممنوع بوده و در صورت عدم انجام آن فرد ۲ امتیاز جریمه مى‌شود. شناگر باید بتواند شانه‌هاى خود را بیرون از آب حفظ کند و براى این کار باید پاهاى خود را به روش مخصوصى به نام روش (Eggbeater) یا همزن حرکت دهد. چشمهاى شناگر در زیر آب باز است با مشاهده از زیر اب فرد مى‌تواند حرکات هم‌گروهى خود را ببیند و خود را با بقیه هم‌گام سازد تا حرکات موزون و مخصوصى شکل گیرد.
افراد مى‌توانند از طریق بلندگوهائى که در زیر آب نصب شده صداى موزیک را بشنوند. از بین همهٔ تجهیزات موردنیاز، سینوس بند از همه مهمتر است و فرد با به کارگیرى آن از ورود آب به بینى خود جلوگیرى مى‌نماید.
در بخش Routine پنج دقیقه‌ای، یک فرد ممکن است به مدت یک دقیقه بدون اینکه نفس‌گیرى کند زیر آب بماند و در این مدت به طور همزمان از حرکات دست‌ها و پاها براى معلق نگه داشتن خود روی آب استفاده نماید.
شناگران حرفه‌اى شناى موزون معمولاً ۶ روز در هفته و هر روز به مدت ۸ ساعت تمرین مى‌کنند.قسمت اعظم زمان تمرین در داخل آب است و بقیه زمان اختصاص به تمرینات بدنسازى و سرعتى دارد.

روشى که مى توان با آن پاها را بیرون از آب نگه داشته و حفظ کرد به کمک حرکت دست‌ها صورت مى گیرد. این کار اگرچه بسیار سخت و مشکل است اما پس از اینکه فرد توانست مهارت و قدرت لازم را در انجام آن کسب کند در مى یابد که این حرکت به عنوان پایهٔ شناى موزون در همهٔ حرکات مورد استفاده قرار مى‌گیرد.

مدت زمان بخش تیمى ۴-۵ دقیقه، دو نفره و سه نفره ۳-۴ دقیقه و انفرادى ۲-۳ دقیقه است.
Deck work: فرد قبل از اینکه در داخل آب حرکات را شروع نماید، در بیرون از آب یکسرى حرکات را انجام مى دهد که توسط هیئت داوران به عنوان امتیاز ثبت نمى شود.
هم اکنون این ورزش جذاب و دیدنى نه تنها در اروپا و آمریکا بلکه در ایران هم آموزش‌ داده مى‌شود. باید دانست که این ورزش قدرتى و در عین حال ظریف نیاز به استخرهاى مخصوص دارد و افرادى که علاقه به فراگیرى آن دارند باید حتماً در حین آموزش تکنیکها و الگوهاى رایج، تمرینات بدنسازی، قدرتى و استقامتى را هم به طور مداوم در برنامهٔ خود قرار دهند.

 


 




نوع مطلب :
برچسب ها : شنای موزون، آموزش شنای موزون،
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 22 خرداد 1398 05:50 ب.ظ

hello there and thank you for your information – I have certainly picked up anything new from right here. I did however expertise several technical issues using this web site, as I experienced to reload the site lots of times previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your web host is OK? Not that I'm complaining, but sluggish loading instances times will often affect your placement in google and could damage your quality score if advertising and marketing with Adwords. Well I'm adding this RSS to my e-mail and could look out for a lot more of your respective fascinating content. Ensure that you update this again soon.
شنبه 18 شهریور 1396 10:58 ب.ظ
I constantly spent my half an hour to read this blog's articles or reviews daily along with a cup of coffee.
یکشنبه 15 مرداد 1396 05:46 ب.ظ
I blog quite often and I genuinely thank you for your
information. The article has really peaked my interest.
I will take a note of your website and keep checking for new details
about once per week. I opted in for your Feed as
well.
یکشنبه 15 مرداد 1396 02:41 ب.ظ
What's Taking place i am new to this, I stumbled upon this I have found It positively useful and it has aided me out loads.
I hope to give a contribution & aid different customers like
its helped me. Great job.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آموزش شنا
شنا کردن را در وبگاه ما یادبگیرید
درباره وبلاگ

آموزش انواع شنای کرال سینه ، کرال پشت ، قورباقه ، پروانه و شنای آزاد

مدیر وبلاگ : یاس جوان
نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :